Blogunk elsődleges
célja, hogy mindig hiteles forrásból információt gyűjtve tájékoztassuk
olvasóinkat, bemutatva magát a kéményseprői szakmát, illetve az azt érintő
fontosabb történéseket, témákat. Nagy örömünkre szolgál, hogy alkalmunk nyílt
interjút készíteni Király Péterrel, a Kéményseprők Országos Szakszervezetének alelnökével.
1) Mekkora horderejű feladat a kéményseprési munka -
tekintettel az ország területére -, vagy akárcsak megszervezni ezt a munkát?
Milyen minőségbiztosítás létezik a kéményseprési munkában? Értem itt pl. a
szabványokat, munkavédelmi problémákat.
A nemrégiben
bekövetkezett jogszabály változások miatt 2016. július 1-től - a gáztüzelésű és
zárt égésterű tüzelőberendezéssel felszerelt égéstermék elvezetők
ellenőrzésének tekintetében - csökkentették a gyakoriságot. Így a
szilárdtüzelésűeket – mely kémények ellenőrzési gyakoriságát már korábban
(2015) redukálták – már csak évente egyszer, a gázkéményeket pedig csak
kétévente ellenőrizzük. Tehát elmondhatjuk, hogy így a feladatmennyiség is
csökkent. Sőt, 2018. január 1-től a lakossági szektorba tartozó családi
házaknál nem kötelező a kémények ellenőrzése, így ez is csökkenti a
munkamennyiséget a kéményseprő iparban. Az egész ad hoc jellegű lett; úgymond
csillagtúrává tette az egész sormunkát: ami korábban egy megszokott rendezői
elv szerint működött - mentünk házról-házra - ez most már napjainkban szinte
lehetetlen. Az említettekből kifolyólag a sormunka során olyan távolságokat
kell bejárni egy adott napon a kollégáknak, hogy az szinte nem is
összeegyeztethető, vagy megszervezhető.
2) Mennyi időt fordít egy kéményseprő a felszerelés
beszerzésére, karbantartására?
Saját példánkról
tudok most mesélni. Nálunk, a Főkétüsz Kft.-nél - de úgy gondolom, hogy ez így
van más cégek tekintetében is - a beszerzést egy külön osztály, vagy iroda
végzi. (A mi esetünkben is van egy ellátási iroda.) A beszerzés az ő feladatuk,
nyilván a karbantartás pedig a kéményseprő szakembereké: a műszerek
feltöltöttségének és az eszközök állapotának ellenőrzése a munkaterületre
történő kiindulás előtt. Ez napi szinten legalább 15-30 percet vesz igénybe.
3) Milyen munkavédelmi problémák adódhatnak? Mi az, amire
jelenleg nagy szükség lenne ezen a téren?
Létezik erre
előírás, szabvány, mely leírja, milyen munkavédelmi felszerelésekkel kell
rendelkeznie egy kéményseprőnek. Általánosságban: védőkesztyű, védőszemüveg,
porálarc, munkavédelmi cipő - csak hogy pár dolgot kiemeljek. Nyilván egy
kéménytisztítás során a szilárd szennyező anyagok belélegzése miatt a porálarc
viselése mindenképp szükséges és előnyös. Még a szemüveg is ide tartozhat egy
ilyen tisztítás kapcsán, és nyilván - a mi esetünkben - a magasban végzett
munkánál a leesés elleni védelem, ami nagyon kardinális. Ezekhez biztonsági
köteleket, teljes testheverdereket biztosítunk a dolgozóknak. De említhetném
még a kutyaharapást… igen, ilyenekkel is találkoztunk már, ezeket nehéz
kivédeni - még munkavédelmi eszközökkel is. Célszerű az ingatlanba történő
bejutás előtt megkérni a tulajdonosokat, hogy kössék meg az ebeket. Vagy ott
van például a sötét padlás esete, ekkor ugye a fejre vigyázni. Sok esetben
előfordult, hogy a kéményseprő beverte a fejét egy gerendába, vagy éppen
belelépett egy szögbe - ezért is kell, hogy a védőcipők talpa átszúrásmentes
legyen. Vagy például magának a tetőn való közlekedésnek az esete: elkorhadt
deszkák, stb. Tényleg nagyon körültekintőnek kell lennie a kollégáknak, hogy
adott esetben elvégzik-e az ellenőrzést, tisztítást, vagy megtagadják-e a
munkavégzést, ha nyilván nem olyanok a feltételek. Mert hiába van meg a
testheveder, meg a biztonsági kötél: ha nincs hova rögzítenie magát, akkor nem
ér semmit. A mi esetünkben a feljáró létrák állapota is kardinális kérdés.
4) Milyen minőségbiztosítás létezik a kéményseprési
munkában, mi az a szabvány, amivel a szakma biztosítja a minőségi
szolgáltatást?
Ha valamit ki
kellene emelni, akkor az a nemzeti szabványunk az MSZ 845:2012 – Égéstermék
elvezető berendezések tervezése, kivitelezése és ellenőrzése. Azt mondhatnám,
hogy ez a kéményseprők bibliája. Ha szabvány, akkor ebből kell naprakésznek
lenni a kollégáknak. Ami még ilyen fontosabb, az egy honosított szabvány, az
MSZ EN 1443:2003 – Égéstermék-elvezető berendezések. (Általános követelmények),
mely többek közt arról is szól, milyen rendszerben lehet a kéményeket
osztályozni: nyomásosztály, hőmérsékleti osztály, stb. – a
teljesítménynyilatkozaton is ezen adatok jelennek meg egy kémény esetében.
A kép
forrása: https://pixabay.com
5) Beszéljen a szakma jelenleg létező problémáiról - a
jogszabályváltozás mellett!
A szakember, a
létszámhiány folyamatos, és problémás az utánpótlás. A bekövetkező fluktuációt
elég nehéz pótolni. Nappali tagozatos képzés már elég régen nincsen az iparban,
csak a cégek által szervezett felnőtt képzéseken tudnak a kollégáink
szakképesítést szerezni - tehát ez mindenképpen hatalmas probléma. Itt még külön a bérekre is ki lehetne térni. A Katasztrófavédelem szerepvállalásával
valamelyest rendeződtek a dolgok, tehát azt tudom, mondani, hogy egy
kéményseprő egy 230-as bruttó fizetést minimum kézhez kap - minden esetben, dehát nyilván látjuk, más iparban, kereskedelemben, hogy milyen fizetésekkel
kecsegtetik a dolgozókat. Nem csoda, ha úgy döntenek a kollégák, hogy inkább
máshol próbálnak szerencsét. Nyilván szakszervezeti vonalon ezen próbálunk
segíteni, ill. pár hete volt is egy közleményünk, hogy szükséges lenne
egy min. 20 %-os béremelésre a fővárosi közszolgáltatásokban dolgozó
munkavállalók részére.
Visszatérve a
folyamatos jogszabályi változtatásra - nem is tudom, már nem számoljuk, mennyi
volt most az elmúlt 3 évben. Nagyon nehéz lekövetni; még olyan személyeknek is,
akik azért felelnek, hogy a szabályokat, felsőbb utasításokat megalkossák egy
cégen belül. A kéményseprőnek meg ugye még nehezebb dolga van, hogy mindig
napra kész legyen a területi munkavégzés során a jogszabály változtatásokat
illetően.
6) Milyen technológiai innováció jellemző/lenne szükséges a kéményseprők
számára?
Személyes vélemény,
vagy talán maga az ipar is így van ezzel: a német mintát vesszük etalonnak, és
próbáljuk őket figyelni, naprakészek lenni. Ugye a legnagyobb eszköz- és
műszergyártók, pl. a Ress vagy a Wöhler - próbálunk onnan ellesni technikákat.
Mivel a Főkétüsz Kft. alkalmazottja vagyok, elmondhatom, hogy az én munkáltatóm
élen jár a technológiai felkészültségben, ill. műszerezettségben. Műszereink
modernek, megfelelő állományú eszköz- és műszerparkunk van. Tavaly hál’
Istennek már szerviz autóink is lettek és már használatba is álltak. Én úgy
gondolom, hogy próbáljuk felvenni a versenyt a német, ill. az észak- és
nyugat-európai kéménysepréssel.
Technológia kapcsán
még az elmondható, hogy a 2015-ös évtől több új feladat került bevezetésre az
iparban - sormunka keretében és azon kívül is, pl. a tüzelőberendezések
levegő-utánpótlásának az ellenőrzése, az égéstermék szén-monoxid tartalmának a
mérése - nyilván lehet, hogy van olyan kolléga, akinek mondjuk nem sikerült
rutinszerűen elsajátítania az említett feladatbővülések kapcsán rendszeresített
műszerek kezelését, de ez egyébként nem jellemző. Az elmúlt 10-15 évben elég
komoly fejlődés ment végbe a szakmában technológia, műszerek kapcsán, melyből
kifolyólag a „régi motorosoknak” akadhatnak problémái a műszerek kezelése
kapcsán. Ami korábban maga, effektíve a kéményseprés volt, az ma sokkal inkább
már egy ellenőrzésre, technikusi munkára hasonlít - nyilván ebben magának a
kéménynek a tisztítása még mindig benne van.
7) Mit várhat az ember egy kéményseprőtől?
(Nyilván teljes körű szolgáltatást, míg a másik oldalnak - a végfelhasználónak,
vagyis a ház tulajdonosának - persze biztosítania kell a megfelelő
munkakörülményeket.)
Sokat nyom a
latban, hogy a háznak a tulajdonosa, használója biztosítsa a megfelelő
munkakörülményeket, feltételeket. Gondolok itt tisztító ajtók
hozzáférhetőségére, vagy a padlásra való feljutásra. A kéményseprés egy bizalmi
szakma, arra vagyunk utalva, hogy nagyon jó lenne, ha az adott mesterkörzetben,
vagy adott területen jellemzően évről évre ugyanazon személyek mennének vissza,
és akkor a helyismeret is előnyt jelentene a számukra, illetve maga a
tulajdonossal, ill. az ingatlan használókkal is könnyebben menne a bizalmi
kapcsolat kialakítása. Ezt emelném ki: a bizalmi kapcsolat ügyfél és
kéményseprők között, tekintettel arra, hogy nekünk olyan helyekre is be kell
jutnunk, a magánszférába, ahova ugye nem feltétlenül engednek be akárkit a
tulajdonosok. S igen, nyilván voltak is ebből ilyen esetek, hogy vaklárma volt:
eltűnt ez-az. Sajnos előfordulnak ilyenek, bár szerencsére nem napi szinten. Az
esetek nagy többségében persze utána beigazolódott, hogy tévedés történt és
volt olyan, hogy az ügyfél utána vissza is telefonált és elnézést kért, hogy
meglett a keresett tárgy. Nyilván ez nagyon kellemetlen az egész társaságnak,
meg az adott kollégának is.
A
kéményseprő szakember minden esetben tudja magát igazolni megfelelő
okmányokkal, hogy hivatalosan milyen ügyben jár el, miért jelent meg. Ezzel
eleve megalapozza azt a bizalmi viszonyt, és nem csak szimplán becsenget.
Minden esetben, ha kétség merülne fel, legyen szó katasztrófavédelmisekről, a
Főkétüsz Kft. vagy bármelyik másik cég szakemberéről, nyugodtan igazoltassák,
kérjék a hivatalos iratot, vagy telefonáljanak a Főkétüsz Kft.-nek. A sormunka
ellenőrzést minden esetben egy előzetes értesítés előzi meg. Az ingatlan
tulajdonosát valahogy - fórumról, vagy hirdetmény útján -, 15 nappal korábban
értesíteni kell a jogszabály szerint. A fővárosban van egy ilyen kényelmi
szolgáltatásunk is, hogyha az ügyfeleink regisztrálnak a kéményseprő.hu-ra,
akkor emailben tájékoztatjuk 7 nappal korábban, ill. ingyen sms-ben 3 nappal
korábban arról, hogy mikor érkeznek a kollégák. Ha ilyen értesítéssel nem
találkoztak sehol, akkor nem árt gyanakodni. Ebben az esetben interneten vagy
telefonon tud tájékozódni, hogy ténylegesen van-e ellenőrzés. Ajánlom a
Főkétüsz Kft.-nek. a hivatalos központi call centeres számát (1) 999 06 64,
ill. a Katasztrófavédelem elérhetőségét: 1818/9.1